Helaas gebeurt het wel eens dat een klant je factuur niet betaalt. Zelfs na meerdere herinneringen, aanmaningen en misschien zelf wel het inschakelen van een incassobureau blijft de factuur onbetaald. In dat geval wil je graag de BTW terugvragen die je op de factuur in rekening hebt gebracht en hebt afgedragen aan de Belastingdienst.
Tot 1 januari 2018 moest je een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst om de BTW op een oninbare factuur terug te kunnen vragen. Je moest dan aantonen dat het aannemelijk was dat je het factuurbedrag niet meer zou gaan ontvangen. Dit is nog vrij eenvoudig wanneer de klant failliet is gegaan maar in vele andere situaties is dat lastig te bewijzen. Dat zorgde ervoor dat het soms lastig was om de BTW op oninbare facturen terug te krijgen. Gelukkig is de regeling voor het terugvragen van BTW op oninbare facturen een stuk eenvoudiger gemaakt.
Vanaf 1 januari 2018 kun je de BTW op een oninbare factuur terugvragen wanneer de factuur een jaar na de uiterste betaaldatum nog niet is betaald. De BTW op een factuur die een uiterste betaaldatum had van bijvoorbeeld 20 januari 2017 kan nu dus terug worden gevraagd.
Het terugvragen van de BTW gaat via de reguliere BTW aangifte. Het bedrag dat je terug vraagt moet je als negatieve omzet en negatieve BTW aangeven in de aangifte omzetbelasting. De bedragen worden dus gesaldeerd met de af te dragen BTW over dat kwartaal.
Wanneer de klant alsnog betaalt een jaar na de uiterste betaaldatum dan dient de BTW over deze factuur weer te worden afgedragen in de eerstvolgende btw aangifte.
De nieuwe regeling voor BTW op oninbare facturen maakt het een stuk makkelijker en eenvoudiger om de BTW op oninbare facturen terug te vragen.
Wenst u meer informatie over dit onderwerp, neem dan contact op met een van onze adviseurs.